Mijn favorieten

Woning verkopen


Je hebt besloten om je huis te verkopen, dit kan met of zonder makelaar.
Voor dit artikel gaan we er vanuit dat je met een  NVM -makelaar gaat verkopen.

Wat kun je verwachten?
Kennismakingsgesprek, verkoopgesprek

De meeste makelaars komen eerst even kennis maken. In de kern zullen makelaarskantoren ongeveer dezelfde diensten aanbieden zoals fotografie en plattegronden maken. In dit gesprek vertellen makelaars waarin zij zich onderscheiden en wat ze qua dienstverlening in huis hebben.

In dit gesprek komt soms aanbod wat de woning waard is. Vooraf voeren makelaars vaak al een gedegen marktonderzoek uit. Soms is het  pas achteraf, na het zien van de woning, mogelijk om een prijsopgave te doen. De markt fluctueert en de vraagprijs is onderdeel van de verkoopstrategie ,om die reden is soms extra onderzoek nodig. Tijdens of na deze afspraak ontvang je een offerte of prijsvoorstel van de makelaar. Als je hiermee akkoord gaat, geef je de makelaar de opdracht om je huis te verkopen.


Wanneer gaat mijn woning in de verkoop?
Opdracht tot dienstverlening en voorbereiding


Alle afspraken worden vastgelegd in een opdracht tot dienstverlening (hierna OTD), zoals de verkooprijs van de woning en de kosten van de makelaar. Op de OTD zijn de algemene voorwaarden van toepassing van de NVM. Deze zijn te allen tijden te raadplegen.
Voordat de woning in de verkoop kan, wordt van verkoper een aantal zaken verwacht.
Van alle verkopers is een geldig identiteitsbewijs nodig die voldoen aan de AVG.

De makelaar doet een WWFT check. De makelaardij is een beroepsgroep die aangewezen is als ‘poortwachter’ om witwassen en de financiering van terrorisme te voorkomen.
Verder zijn de volgende documenten nodig:
In het geval van een bestaande woning:
-Definitief  energielabel (dit is vanaf januari 2022 verplicht in de advertentie);
-Aanslag gemeentelijke belastingen;
- Eigendomsbewijs.

Door de makelaar aangeleverd:
-Lijst van zaken;
                -Vragenlijst A en B;
                -Getekende opdracht tot dienstverlening.


Overig:
-Verklaring van erfrecht;
-Akte uitgifte van erfpacht;
-Kopie van eventiele lopende huurkoop, lease of koop op afbetaling van zaken in uw woning;
-Huurcontract.


In het geval van een appartement:
-VVE- documentatie; (MJOP, Jaarrekening, notulen, begroting);
-Akte van splitsing en –tekening;
-Splitsingsreglement.


Fotografie en inmeten:
Afhankelijk van de werkwijze van de makelaar, wordt de fotografie en het inmeten van de woning gepland in 1 of meerdere afspraken. Sommige makelaarskantoren bieden professioneel stylingadvies aan. Het bewerken en aanleveren van het beeldmateriaal, plattegronden  en het meetrapport duurt vaak een aantal werkdagen.


Wat is de volgende stap?
Als alle documenten aangeleverd zijn

Als achter de schermen alle benodigde documenten verzameld is, kan de aanmelding compleet gemaakt worden. De aanmelding van de woning bestaat dus enerzijds uit documentatie over de woning en anderzijds uit het presentatiemateriaal als foto’s en video, plattegronden en een meetrapport. De makelaar schrijft een wervende verkooptekst en de woning is klaar om in de verkoop te gaan.

Samen met de makelaar heb je een verkoopplan opgesteld en afhankelijk van die afspraken gaat de woning online. De woningmarkt fluctueert veel dus houd er rekening mee dat het originele plan soms bijgesteld moet worden. Vertrouw op de kennis en expertise van een NVM-makelaar.
Een hoge vraagprijs betekent niet altijd een hoge opbrengst en zondag is geen goede dag om een woning op Funda aan te melden.  Voel je nooit bezwaard om vragen te stellen! Makelaars werken ten slotte in opdracht voor de verkoper(s).


 

Woning van de maand